فروش اینترنتی چیست؟ چرا کسب و کارها باید از آن بهره ببرند؟
با برسی و مطالعات بازار هدف که شرکت هوشمند مارکتینگ انجام داده و مشکلاتی که صاحبان کسب وکار ومشاغل به خصوص استارت آپ های نوپا در سال های اخیر در و عقب ماندگی این مشاغل در عرصه تکنولوژی داشته اند این بوده که صاحبان کسب وکار تمام تلاش خود را در راستای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود به کار می‌گیرند. صاحبان مشاغل مختلف تا چندی پیش گوش ‌به ‌زنگ اخبار و اطلاعات حوزه کسب‌وکار خود بودند و کاملاً رقبای خود و بازار را رصد می‌کردند.
مثال وهشداری به کسب وکارها!
اگر تا یک دهه گذشته فروشگاهی با دکوراسیون زیبا داشتید و آن را با انواع محصولات و خدمات خود پر می‌کردید و مشتریان زیادی جذب فروشگاه شما می‌شدند، اما پیشرفت تکنولوژی، فناوری اطلاعات و دنیای مجازی انقلابی در حوزه کسب‌وکار ایجاد کرد که با وجود بازار جدید اگر به فکر فروش اینترنتی محصولات و خدمات خود نباشید، رقبا به راحتی از شما جلو خواهند زد، و به‌طورجدی دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

تعریف فروش اینترنتی
همهٔ ما بارها برای خرید روزمره زندگی خود به فروشگاه‌های مختلف مراجعه کردیم و کالاهای موردنیاز خود را با پرداخت هزینهٔ خریداری کردیم. اتفاقی که در دنیای مجازی بخصوص در یک دهه اخیر توجه بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها را به خود جلب کرده، فروش اینترنتی محصولات و خدمات است. به این تعریف توجه کنید: هرگاه فرایند سفارش به‌صورت آنلاین و تحویل کالا از طریق تحویل پستی انجام گرفت و هرگاه سفارش به‌صورت مجازی و تحویل آن به‌صورت دانلود بود ( مانند: فیلم های آموزشی و خرید نرم افزاری یا خدماتی ) به آن فروش اینترنتی گفته می‌شود.

انواع فروش اینترنتی
امروزه دامنهٔ فروش اینترنتی بسیارگسترده شده است ، تعداد زیادی از صاحبان مشاغل با انواع محصولات و خدمات با فروش اینترنتی سعی درگرفتن سهم بیشتر بازار و جذب مشتری دارند. در اینجا به‌طور اختصار به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
• خریدوفروش و حراج کالاهای مختلف. مانند: انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم‌خانگی، مواد غذایی و …
تبلیغات اینترنتی
ارائه خدمات تخصصی به دیگران. مانند: آموزش‌به‌ صورت آنلاین
چندرسانه‌ای یا مالتی مدیا.
خدمات مربوط به ایمیل
تهیه و ارائه نرم‌افزارهای مالی واداری
همان‌طور که همه می‌دانیم با کمک دنیای مجازی مرز و زمان دیگر معنای ندارد.یعنی بستری کاملا گسترده وفروش اینترنتی جای خود را در بسیاری از کسب‌وکارها بازکرده است. دیگر نیازی نیست که حتماً یک فروشگاه در فلان خیابان و یا پاساژ داشته باشید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بفروشید. فروش اینترنتی این کار را برای شما بسیار راحت کرده است. همراه هوشمند مارکتینگ باشید تا برخی از مزایای فروش اینترنتی را با هم بررسی کنیم.

مزایا
بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌توانید محصولات و خدمات خود را در معرض دید و فروش قرار دهید:
هرچقدر فضای فروشگاه فیزیکی شما بزرگتر باشد، بازهم تعداد محدودی هستند که از محصولات و خدمات شما خرید می کنند. اما درفروش اینترنتی در طول شبانه‌روز هزاران هزار نفر قادر خواهند بود از فروشگاه شما خرید کنند.
دسترسی مشتریان به محصولات و خدمات شما از هر نقطه امکان‌پذیر است و نیاز به حضور فیزیکی مشتری وجود ندارد.با توجه به نفوذ اینترنت در جامعه، افزایش قدرت خرید بالا رفته و کاربران به‌راحتی می‌توانند با مقایسه کردن محصولات در فروشگاه‌های متعدد اینترنتی خرید خود را به‌راحتی انجام دهند.درفروش اینترنتی مرزها دیگر معنایی ندارند و می‌توانید روی بازار جهانی فکر کنید.

معایب
بدون شک در هر کاری ممکن است معایبی بر سر راه وجود داشته باشد اما از معایبی که در فروش اینترنتی می توان نام برد، عدم اعتماد کاربران برای پرداخت آنلاین می باشد. خوشبختانه این امراز طرف دولت جمهوری اسلامی ایران وحمایت همه جانبه از کسب وکار های اینترنتی و با توجه به شناخت بیشتر کاربران از فضای مجازی در حال بهبود می باشد. همچنین نظارت مراجع قضایی بر روی این فضا سبب شده است تا اعتماد کاربران بیشتر شود . از جمله اقداماتی که صاحبان فروشگاه های اینترنتی برای جلب اعتماد مشتریان میتوانند انجام دهند، گرفتن نماد اعتماد الکترونیک می باشد اما این امر کافی نیست و یکی از اعتماد ها باید کیفیت کالا یا خدماتی که قابل ارائه هست باشد.
نتیجه‌گیری
گاهی وقت‌ها نمی‌توان از تغییرات و تحولات موجود در جامعه فرار کرد. اگر در پی قدرت بخشیدن به کسب‌وکارتان هستید و تلاش می‌کنید فروش آنلاین خود را افزایش دهید باید روی فروش کالاها و خدمات خود در بستر اینترنت به طور جدی فکر کنید. در این راستا تیم متخصص هوشمند مارکتینگ از هیچ کمکی به شما دریغ نخواهند کرد.