بازاریابی دیجیتالی چیست ؟

بازاریابی دیجیتال به اصطلاح چتری هست بر روی همه تلاش های بازاریابی آنلاین. شرکت ها از کانال های دیجیتالی نظیر موتور جستجوی گوگل، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وب سایت های خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده شان بهره می برند.
بسیاری از مردم امروز خرید های خود را از موتورهای جستجو آغاز می کنند، یعنی قبل از خرید یک کالا آن را در اینترنت می یابند و در مورد آن تحقیق می کنند. این جدای خریدهایی است که مردم از سایت های شناخته شده در زمینه فروش کالا و خدمات انجام می دهند. شاید بتوان نتیجه گرفت که روش های سنتی و پیشین کسب و کار دیگر آنقدر ها کار ساز نیست!
بازاریابی همیشه درباره ارتباط با مخاطب، در زمان و مکان درست است. پس می توان نتیجه گرفت وقتی که مردم با گوشی هایشان در اینترنت وقت می گذرانند، بازاریابان هم در آنجا باید به دنبال مشتری و یا مخاطب خود بگردند.
در هوشمند مارکتینگ قراره درباره بازاریابی Inbound و Outbound و موثر بودن آنها در جذب و رضایت مشتری صحبت کنیم. در حالی که یک بازاریاب با تجربه بازاریابی ربایشی یا Inbound را با بازاریابی دیجیتالی و یا بازاریابی اینترنتی عملا یکسان می داند، اما برخی تفاوت های جزئی هم وجود دارد. اما بد نیست اول تفاوت این دو را بدانیم.

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی ربایشی (Inbound) چیست؟

در سطح، هر دو مشابه هستند: هر دو به صورت آنلاین رخ می دهند، و هر دو در ایجاد محتوای دیجیتال برای استفاده مردم متمرکز هستند. پس تفاوت چیست؟
اصطلاح «بازاریابی دیجیتالی» بین روشهای بازاریابی Inbound و Outbound تفاوتی قائل نمی شود. هر دوی اینها هنوز زیر چتر بازاریابی دیجیتالی قرار می گیرند.
در تاکتیک های دیجیتال Outbound هدف این است که پیام های بازاریابی مستقیما در چشم هر تعداد از مردم که می شود نمایش داده شود، جدا از اینکه چقدر این تبلیغات مرتبط یا مورد علاقه آنها خواهد بود. برای مثال: استفاده از بنر های تبلیغاتی که در بالای بسیاری از وب سایت ها برای ترویج دادن کالا یا خدمات به مردمی است که آمادگی این تبلیغات را ندارند.
در سوی دیگر بازاریابان از تاکتیک های Inbound برای جذب کردن مشتریان هدف به وب سایت خود با فراهم کردن ابزارهایی که برای آنها مفید است دست می زنند. یکی از ساده ترین و پرقدرت ترین این ابزارهای بازاریابی وبلاگ است، که به وب سایت شما اجازه می دهد روی واژه هایی که مشتریان شما جستجو می کنند سرمایه گذاری کنید.
در نهایت بازاریابی Inbound یک متدلوژی است که از ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای جذب، تبدیل، بستن، رضایت مشتری آنلاین سود می برد. بازاریابی دیجیتالی از سوی دیگر بطور ساده مانند چتری عمل می کند که تمام تکنیک های بازاریابی صرف نظر از Inbound یا Outbound در زیر آن قرار می گیرند.

بازاریابی دیجیتالی دقیقا چیست؟

از وب سایت شما گرفته تا ابزارهای برند سازی آنلاین مانند: تبلیغات دیجیتالی، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و …، طیف زیادی از تاکتیک ها و ابزارها زیر مجموعه بازاریابی دیجیتالی قرار می گیرند. و یک بازاریاب دیجیتالی حرفه ایی می داند که هر یک از ابزار ها و تاکتیک ها را برای رسیدن به کدام هدف استفاده کند.

اینجا چند تا از تاکتیک ها را بطور کوتاه و سریع عبارت اند از :
• وب سایت شما
• پست ها وبلاگ
• کتاب های الکترونیکی، گزارشات و پروپوزال ها
• ابزارها و محتویات گرافیکی
• شبکه های اجتماعی (لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و …)
• بدست آوردن پوشش آنلاین
• بروشورهای آنلاین
• ابزارهای برندسازی (لوگو، فونت و …)